به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در جریان دویست و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص تامین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳ در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
در ادامه علی اصغر قائمی، محمد آخوندی، مهدی عباسی، مهدی چمران، مهدی بابایی در خصوص لایحه اشاره شده صحبتهایی را مطرح و در ادامه پیشنهاداتی در ارتباط با این لایحه ارائه شد.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه اشاره شده، اظهار کرد: در جلسه مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و حملونقل شورای شهر درباره عوارض طرح ترافیک برای سال ۱۴۰۳ بحثهای مفصلی انجام شده و نتیجه را در صحن اعلام میکنیم.
وی تصریح کرد: پیشنهاد کمیسیون مشترک، در ماده یک لایحه این است که تردد وسایل نقلیه مجاز در هر روز، براساس حاصل ضرب نرخ پایه در ضریب مربوط به محدوده طرح و ضریب مربوط به ساعت تردد محاسبه شود. نرخ پایه به پیشنهاد کمیسیون ۱۰۰ هزار تومان است.
آخوندی با اشاره به اینکه پیشنهاد شهرداری برای نرخ پایه ۷۵ هزار تومان بود، افزود: شهرداری تهران از طرح ترافیک برای درامدزایی استفاده نمیکند بنابراین باید این عدد بازدارنده باشد برهمین جمعبندی کمیسیون مشترک ۱۰۰ هزار تومان شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای ضمن تشریح ۱۱ ماده این لایحه درباره ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، گفت: این ضریب برای وسایل نقلیه هیبریدی صفر، برای وسایل نقلیه برقی صفر، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران ۰.۸، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی از مراکز معاینه فنی تهران ۰.۹، برای وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر ۱، برای وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال ۱.۲ است.
وی با بیان اینکه این لایحه تعیین عوارض طرح ترافیک پیامی را میخواهد بدهد، گفت: وقتی داریم درباره لایحه شهرسازی، قیمت بلیت اتوبوس صحبت میکنیم با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد اما درحالحاضر درباره نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک صحبت میکنیم.
آخوندی گفت: محدوده طرح ترافیک مشخص شده تا آلودگی هوا کاهش یابد بنابراین باید این عدد به صورتی مشخص شود که بازدارنده باشد و این لایحه با سایر لوایح فرق دارد و همانند تعیین نرخ بلیت مترو و اتوبوس نیست که ارتباط مستقیم با زندگی مردم داشته باشد، این لایحه باید مانع ورود ترددهای اضافه به محدوده طرح ترافیک شده و بازدارنده باشد.
به گزارش تسنیم، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی خودروها در سایر شهرها به راحتی معاینهفنی میگیرند و در تهران تردد دارند گفت: در پایتخت فرآیند سختگیرانه و طولانی برای دریافت معاینه فنی اعمال میشود درست است که پلیس خودروهای دودزا را متوقف میکند اما باید ضوابطی مشخص شود که بر اساس آن خودروهایی که از تهران معاینهفنی دریافت میکنند تردد داشته باشند.
لایحه «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳» با ۲۰ رای اعضای شورا با نرخ پایه ۱۰۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ به تصویب رسید.
نظر شما